Hart van Oldenzaal

28 februari 2020

Hart van Oldenzaal 28 februari 2020


Proef met achteraf betalen voor parkeertijd Molkenboer

OLDENZAAL - De gemeente Oldenzaal probeert de binnenstad op diverse manieren steeds aantrekkelijker te maken voor bezoekers. Ook op het gebied van parkeren zoekt de gemeente naar steeds klantvriendelijker opties. Een nieuwe proef op het Molkenboer terrein moet dit verder verbeteren.

Het betaald parkeren heeft nu nog vaak een belangrijke valkuil: bezoekers moeten vooraf bepalen hoe lang zij willen staan. Dit heeft als gevolg dat mensen minder ontspannen winkelen en eerder de binnenstad verlaten. Afgelopen week ging de nieuwe proef van start, met als doel om nog meer mensen naar de binnenstad te trekken én langer hier te houden. Na een half jaar wordt geëvalueerd. De verwachting is dat ‘achteraf betalen’ meer gemak oplevert voor parkeerders.

De proef
Bij het parkeren krijgen parkeerders geen kaartje, ze hoeven alleen bij terugkomst het kenteken in te voeren en te betalen bij de automaat. Het voordeel hiervan is dat bezoekers niet vooraf hoeven te bedenken hoe lang ze wegblijven en misschien tussendoor terug moeten om bij te betalen. Het werkt zo: als parkeerders de parkeerplaats oprijden, maakt een camera een foto van het kenteken. Bij vertrek betalen ze bij de parkeerautomaat: het kenteken wordt ingevoerd en de automaat bepaalt het tarief. Als parkeerders uitrijden, fotografeert de camera het kenteken opnieuw en controleert of er betaald is. Is dat niet het geval, dan ontvangt zij na enige tijd, het verzoek om alsnog te betalen. Is er wel betaald, dan verdwijnt de foto uit de database. Vergunninghouders uit de binnenstad kunnen op het terrein nu nog blijven parkeren. De camera zal hun kenteken herkennen als dat van een vergunninghouder.

Aanpassingen
Om het kenteken-parkeren mogelijk te maken veranderen de in- en uitritten. Tijdens de proefperiode komt er één inrit aan de Pastoriestraat en één uitrit aan de Steenstraat. Dit is nodig vanwege de opstelling van de camera’s die de kentekens fotograferen. De rijrichting staat duidelijk aangegeven met pijlen en borden. Op borden, doeken en op het wegdek staan instructies over het parkeren en betalen.

Jaargang:6 • Nr252 • Wk09

3 / 12

Column

De bezoekjes die ik afleg, doe ik graag met de trein. Als gepensioneerde spoorman beperkt vrijreizen eerste klas. Ik hoop dat het spoorweg pensioenfonds deze afspraken met de NS directie overeind blijft houden.


Ik was op de terugweg naar huis na een bezoekje aan een goede vriend in Apeldoorn. Het was in de daluren, het was rustig in de trein. Ik nestelde mij comfortabel met mijn iPad in de eerste klasse coupe. Even op Facebook kijken of er nog berichtjes zijn. Zo kwam ik weer ten Oosten van de Iessel.


Na de stop in Deventer kwam een vrouw naast mij zitten. Ze groette mij wat overdreven. Ze deed voorkomen dat ze mij kende. Hoe gaat het met jou, heb je een mooie dag vandaag. Ik raakte even van slag. Ja, soms begroeten mensen mij vriendelijk en dan moet ik wel even schakelen, wie hij of zij wel zou kunnen zijn. Op mijn leeftijd raak je wel wat kwijt in het geheugen en ik dacht wie is deze vrouw ken ik haar?


Ze kroop als het ware tegen mij aan en dat voelde voor mij ongemakkelijk. Onprettig, want ze kon toch zien dat aan de andere zijde van het gangpad en tegenover mij nog voldoende plaats was. Ze pakte mijn bovenarm vast, kneep er in en sprak, ik heb een leuke receptie gehad. Ik rook de geur van de rosé, die ze mogelijk te veel had gedronken.


Ik zei: Ik ga tegenover u zitten dan kan ik beter met u praten. Nou je hoeft niet bang te zijn was haar opmerking. Toen ik tegenover haar zat schoof ze haar knieën naar voren tegen de mijne. Ik voelde mij verstijfd. Nee niet die verstijving die u denkt, maar verlamd niet wetend wat te doen.


Ik zag de sierlijke hand met grote gouden ringen en rode nagels, en dacht mijn God wat nu? Ik had de neiging om op te staan en wilde ergens anders gaan zitten. Was er nog steeds niet achter wie ze was en waar ik haar van kende.


De conducteur riep om: "Het volgende station is Almelo.” Gelukkig Almelo. Ja, daar is altijd wat te doen. Ze stond op, groette mij en zei: Fijne dag nog, prettige reis. Ik voelde mij opgelucht, dat kwam toch wel heel dichtbij. Dat ze uitstapte maakte mij rustig en het liet mij toe na te denken over dit voorval. Opgelucht stapte ik in Hengelo over op de trein naar Oldenzaal.


Oldenzaal daar voel ik me veilig. De vraag blijft: MeToo of to me?


Kaatjeknip februari 2020

Iej köant gin eai bakken zoonder ’n eai te brekken.

Maandag 2 maart 10.00 uur

Vlooienmarkt Vliegveld Twente 7 en 8 maart

Foto: Copyright: Wientjes Grafische Dienstverlening

ENSCHEDE - Het team van DonEvents heeft de ambitie om hier de grootste en sfeervolste vlooienmarkt en verzamelmarkt van Twente neer te zetten. Hangar 11 van Vliegveld Twenthe, waar vroeger F16’s gerepareerd werden, wordt 7 en 8 maart omgetoverd naar een Snuffel-walhalla waar werkelijk van alles te vinden is.

Door de grootte van de markt, komt vraag en aanbod perfect bij elkaar en is de kans van slagen zeer groot. Iedereen kan hier met zijn of haar spulletjes terecht. Of je nou een echte verzamelaar bent, gewoon je zolder op wilt ruimen of een partij kleding over hebt: er is voor elk wat wils. Je kunt je uren vermaken met dwalen en neuzen tussen al het nostalgisch goed en hebbedingetjes, maar ook mensen ontmoeten met dezelfde interesse. In onze horecahoek kunt u genieten van een heerlijke verse kop koffie of een lekkere versnapering.

Praktische informatie
Op 7 en 8 maart is de vlooien- en verzamelmarkt van 9.00 tot 16.00 uur in Hangar 11. De volgende editie is op 27 en 28 juni en deze zal dan buiten worden gehouden. Voor meer informatie over het bezoeken van de markt of het huren van een kraam gaat u naar www.donevents.nl of bel voor meer informatie met DonEvents op telefoonnummer 0294-237320.

Oorlogsverhaal van Miep de Vries

TWENTE - In de Hart-kranten publiceren wij deze weken het bijzondere oorlogsverhaal van Miep de Vries. Samen met haar twee zussen fietste zij in de laatste maanden van de oorlog van Overschie naar Twente, op zoek naar voedsel. Hieronder leest u het zesde deel.

Donderdag 01 februari 1945
Wat een rust vergeleken bij verblijf in Overschie. We voelen ons in een veilige haven. We hebben en krijgen meer dan voldoende te eten hier bij oma en opa. Het is buiten minder koud, het dooit. Er is geregeld luchtalarm, maar veel mensen negeren dit en blijven gewoon buiten over straat lopen.

Er wordt wel geklaagd over gas en licht. Het gas wordt minder, er zijn geen kolen meer voorhanden in de Oldenzaalse gasfabriek. Ook de stroomonderbreking komt geregeld voor. Oma moppert. Er zijn mannen die hout komen brengen. Ja, we zitten er hier warmpjes bij, anders dan in Overschie en toen we onderweg waren. Je hoort dagelijks het geschut dat staat opgesteld achter het spoor wordt ons gezegd. Bevriende families komen over de vloer en overleggen om aardappelen te gaan halen in Kloosterhaar. Weet ik veel, ik dacht dat het een klooster was, maar het blijkt een dorp te zijn richting de Duitse grens.

miep de vries

Ook de waterleiding wordt afgesloten en we moeten water sparen in mandflessen van die grote groene flessen met stro eromheen. Toch hebben we niets te klagen. Johnny heeft een papier dat hij niet gemist kan worden in de zaak en gaat vrij over straat. Andere jonge mannen zijn opgepakt. We horen dat ze naar Duitsland zijn getransporteerd.

Overschie donderdag 01 februari 1945
Toon heeft een konijn bemachtigd. Hij vilt het langzaam af. Het konijn wordt gekeeld, wel zonde maar lekker. Alles dooit weg op straat. De briefkaart uit Twello is ontvangen. Het dooit en regent nog steeds.

Februari 2020
De reactie op het eerdere verslag van de fietstocht levert nu 75 jaar later het volgende beeldmateriaal en verhaal op.

Het oponthoud van de drie zussen te Delden op 29 januari 1945 waarbij de knecht van fietsenmaker van Daalen (hier over later meer) de band van de fiets van Lia de Vries heeft geplakt speelde zich af bij rijwielhandel van Daalen in Delden.

De heer van Daalen was een rasechte Amsterdammer die in de oorlogsjaren zelf onderduikers op zolder verstopte. Hij was getrouwd en had twee dochter, Lydie en Trudy. "Dochter Lydie trouwde met Weijenborg en deze nam na de oorlog de rijwielzaak over van zijn schoonvader, mijn opa", zo vertelde Martin Weijenborg. Martin Weijenborg die in Borne aan de Deldenerstraat 56 is gevestigd met Profile de Fietsspecialist. Hij is het ook die als een kostbare relikwie een fietswiel uit de oorlogsjaren van zijn opa heeft bewaard.

Wordt vervolgd

Duurzame nieuwbouw Nutsschool Oldenzaal

OLDENZAAL - Het Oldenzaalse college van B&W wil meer geld uittrekken voor het nóg duurzamer maken van de nieuw te bouwen Nutsschool.

Het college stelt voor aan de gemeenteraad om dit aanvullende krediet beschikbaar te stellen, aangezien deze plannen aansluiten bij de ambities op het gebied van duurzaamheid en goed onderwijs die in het coalitieprogramma staan. De Nutsschool realiseert door deze nieuwe plannen een bijna energieneutraal schoolgebouw waarin kan worden samengewerkt met buitenschoolse opvang en waar ook ruimte is voor een maatschappelijke functie.

Extra bouwkosten
De Nutsschool is gelegen aan de Hengelosestraat, een historische invalsweg. De locatie is vanwege de ligging en de bijzondere (school)functie belangrijk voor de beleving van de stad. De nieuwbouw van de school moet passen bij de bestaande bebouwing in de omgeving. Daarom zal het nieuwe gebouw uit twee bouwlagen bestaan en moet het gebouw een open en representatieve uitstraling hebben. Daarnaast zal er duurzamer gebouwd worden dan volgens de huidige regelgeving noodzakelijk is. Hiermee loopt de school vooruit op nieuwe wetgeving voor duurzaam bouwen die ingaat in 2021.

Planning
De bouw zal naar verwachting ongeveer 15 maanden in beslag nemen. De leerlingen en het team worden tijdens deze periode tijdelijk gehuisvest in het schoolgebouw aan de Bentheimerstraat en in de Hooge Lucht in de binnenstad. De gemeenteraad zal op 30 maart een besluit nemen over het benodigde aanvullende budget. Ook worden voor de inrichting van de totale schoolomgeving (inclusief het terrein naast de school) door de gemeente plannen gemaakt. Hierbij wordt aansluiting gezocht bij het programma Groene Schoolpleinen van de provincie Overijssel.

Nu ik weet dat ik gemaakt ben
Nu ik weet dat ik niet volmaakt ben
Nu ik weet wat u mij gaf
Hebt gevormd maar nog niet af.


Veertig dagen krijg ik tijd
Na te denken wat me spijt.
Wat ik zoal heb gedaan
Wat is goed of fout gegaan.


Wonder van Pasen wil mij leren
Pasen biedt nieuw licht, nieuw leven
Overwinning op de dood
Paasmysterie levensgroot.


Kaatjeknip: Aswoensdag 2020



9 / 12

11 / 12